Kako je od leka za stomačne tegobe i giht, nastalo najpopularnije piće na svetu

Svake godine 9. juna proslavlja se Svetski dan džina (“World Gin Day”). Razlog za to što je džin dobio „svoj dan“ je jednostavan – zato što je džin za sva vremena. I za svaku priliku. To niko ne može da ospori. Popularan je u celom svetu. Pije se „suv“, ali se od njega prave i najbolji kokteli.

Budući da je džin jedno od najpopularnijih pića današnjice, radoznalost nas vodi duboko u istoriju kako bi shvatili strast i ljubav prema ovom alkoholnom napitku.

D
žin je staro žestoko alkoholno piće. Prva saznanja za džin vezuju se za Holandiju u 13. veku. Pravljen je kao lek kojim su se lečile stomačne tegobe, giht i kamen u žuči. Kako ovo piće nije bilo naročito pitko i ukusno Holanđani su počeli da mu dodaju kleku, koja je imala svoja lekovita svojstva. Sam naziv, džin je dobio od francuske reči genièvre i holandske jenever, obe znače kleka.

Džin su potom otkrili Englezi krajem 16. veka i početkom 17. boreći se sa holandskim vojnicima u Antverpenu protiv Španije. Tu nastaje poznata fraza “ Holandska hrabrost ” (Dutch courage) budući da su vojnici uoči rata pili džin, jer kako se verovalo, džin je posedovao umirujuća svojstva. Englezi su se potom okrenuli pravljenju sopstvene verzije džina. Popularnost u narodu je toliko porasla da je dovela do takozvane džin groznice.

Početkom 18. veka izbor između vode i alkohola praktično se nije ni dovodio u pitanje. Voda za piće je u velikoj meri bila zagađena, dok su alkoholna pića bila mnogo bolje filtrirana. Dakle, izbor je bio očigledan: alkoholna pića su u velikoj meri zamenjivala unos vode koji je organizmu potreban.

Još je jedan razlog zbog kog je nastala opšta pomama za džinom u Engleskoj. Sukob između Engleske i Francuske doveo je do toga da francuski brendi postane znatno skuplji za stanovnike Engleske, te su oni morali pronaći jeftiniju alternativu. Džin se u to vreme veoma jeftino mogao praviti od domaćih britanskih proizvoda diskutabilnog kvaliteta. Tako je džin postao dostupan svima i na taj način dobio veliku popularnost pogotovo među siromašnima..

Nekada Mothers ruin, sada svetski hit…

Vlada Engleske, dodatno je olakšala proizvodnju i upotrebu džina, ukidajući poreze na destilaciju pića ne shvatajući kakve posledice će prouzrokovati. Masovna konzumacija džina, dovela je do širenja epidemije alkoholizma, pogotovo u Londonu. Vlada Engleske pokušala je ovo da zaustavi uvođenjem akta o džinu, skupim licencama za destilaciju i prodavanje istog. Nakon nemira koji su potpom usledili, Engleska uvodi novu politiku: razumno visoke cene, razumne akcize i licencirane trgovce. U suštini, to je situacija koja postoji i danas.

Ove mere dovele su do toga da su samo uglednije firme mogle da destilišu i prodaju džin, čime je proces proizvodnje postao prefinjen, a džin je postao piće visokog kvaliteta, kakvo je i danas.

“Koktelska era” učinila je Londonski suvi džin redovnim sastojkom u nizu modernih pića, a pojava miksologa kao zanimanja, uslovila je njegovu još masovniju upotrebu u različitim prilikama.

Kraft je moderno

… ali kraft je mnogo više od toga. Objasniti prednosti kraft džina nije nimalo lako, jer je uživanje u džinu veoma subjektivno i lično iskustvo.

„Kraft“ je primenjena kreativnost. To je proces pretvaranja iskre, ideje u nešto opipljivo i lepo svojim rukama, veštinama i vizijom. Zdravorazumski posmatrano, kraft bi trebalo da znači „malo“ i „pažljivo urađeno“. Možda bi tome trebalo dodati i “napravljeno s ljubavlju“? Samo što kod krafta ne postoji definicija koja određuje ograničenja zanatske proizvodnje (koliko ljubavi je potrebno za svaku pojedinačnu bocu, na primer!).

Zanatski džin je džin koji se destiliše u malim serijama, a iza brenda stoji etos ispunjen strašću prema stvaranju prelepog džina koji će služiti uživanju ljubitelja ovog pića. Kraft destilerije, sastojke za džin obično nabavljaju lokalno, neki ih sami i proizvode, a u stvaranje svojih proizvoda ulažu jako mnogo ljubavi.

Ljudi iza kraft brenda su pravi ljudi. Ogroman deo onoga što džin čini kraftom su upravo ljudi koji stoje iza njega. Zanatski džin se njačešće pravi u malim količinama (mada, to ne mora da bude pravilo). Proizvođači zanatskog džina, prave ga sa ogromnom ljubavlju, čak i kada ga ne mogu proizvesti u velikim količinama. Proizvodnja kraft džina može se smatrati zanatom. Kraft proizvođači sami rukuju svojim džinom, poznaju svaki pojedinačnu biljčicu koja ulazi u njihov proizvod i koja je njena svrha, strastveni su i inovativni u načinu na koji pristupaju džinu.

Razliku između kraft džina i onog industrijskog koji se proizvodi masovno i sa zaradom kao jedinim ciljem, osetićete odmah pri otvaranju boce. Krafteri dele istu strast, i to se zaista oseti u džinu.

 

Kraft džin u sebi nosi kulturu, inovaciju, kreativnost i veliku količinu ljubavi.

Upravo takva strast i ljubav, pokrenula je i nas u poduhvatu zvanom GINfinity. Više o nama pročitajte na stranici O nama.

Pretplati se na bilten & budi u toku

Ako želiš ubuduće da dobijaš obaveštenja o novim džinovskim idejama, sjajnim kombinacijama, GINfinity novostima, dešavanjima ili eventualno akcijskim ponudama, ostavi nam svoju mail adresu.

    Ukoliko shvatiš da ovo nije za tebe i da te naša obaveštenja ne interesuju,
    u bilo kom trenutku možeš se odjaviti.